Januari - storstädernas månad

Bilder längst ner, scroll down to see the pictures!

Vilken månad Januari har varit för oss. Vi flyttade ju till Lancaster vid årsskiftet och många frågar hur vi trivs i det nya huset. Vi trivs kanon brukar jag säga, fast vi har knappt varit hemma. Jag har varit på en turné runt USA och dess storstäder..

Innan vi hade köpt huset hade jag redan bestämt att jag skulle åka och hälsa på min au pair-familj uppe i Boston i början av Januari. Den andra helgen passade oss alla bäst och jag bokade tågbiljett. Lancaster har tågstation vilket är skönt, jag åkte tidigt på morgonen och kom fram lagom till kvällsmaten. Tågen i USA är sig lika, de är långsamma, inte särskilt fulla och har den där speciella lukten som jag kände igen direkt när jag hoppade på.

Det var helt fantastiskt att träffa familjen igen, det var tre och ett halvt år sen sist, Niki o Anya är lite äldre kan man säga! Jag passade på att ut och springa, jobbade hemifrån och till helgen var vi upp i deras skidstuga med två andra familjer. Då det var några plusgrader och regn blev det inget skidåkande, istället en löprunda med Karen som tränar inför Sthlm Marathon, massa god mat och sjärtlappsåkning med tjejerna! På måndagen passade jag på att träffa min kompis Yasinne som jag pluggade engelska med, även han var det fyra år sen jag såg sist! Superskoj! På tisdagen hoppade jag på tågen hem och Andy hade middag redo när jag kom hem vilket var mysigt!

Redan dagen efter var det dags att åka ner till Annapolis för två dagar. Andy och jag hade en presentation på Fawcett's, en båtbutik i stan, och berättade om vår Atlantsegling, riktigt kul men Andy pratade mest, jag blir fortfarande så nervös när jag ska prata inför en stor grupp. Natten spenderades på hotell, under båtmässan vann jag en hotellnatt och presentkort i Annapolis så vi passade på att utnyttja det. Vi kom hem sent på torsdagskvällen och redan på fredagen bar det av till Pittsburgh för att träffa Andys vänner Nate o Christina, Ryan o Kristen. Alla grabbarna fyller 30 i år så det skulle firas tillsammans med pompa och ståt. Alltid kul att ses!

När vi kom hem var det att ladda för Strictly Sail Chicago, en båtmässa. Väskorna packades återigen, några tvättmaskiner kördes, papper och brochures skrevs ut och på onsdagen hoppade på på et flygplan från Harrisburg till Chicago. Jag o Andy hittade ett hostel mitt i stand där vi bodde under veckan, vi hade eget rum och till och med eget vardagsrum (sex rum delade på vardagsrum o badrum och vi var de enda där hela vekan) för det var knappt ngn på hostlet. Mässan var ganska så lugn, inte alltför mycket folk men Andy hade seminarium att hålla varje dag och vi hade även en monter nere på golvet. Gamla deltagare hjälpte oss att vara i montern när vi inte kunde vara där och det var kul att träffa gamla bekanta och lära känna nya.

På fredagskvällen skolkade vi och hoppade på tåget ut till Crystal Lake, ca en timma utanför Chicago, för att träffa Andy's släktingar. Vi åkte hem till Andys morbror John o hans fru Cathy som jag aldrig träffat tidigare, så äntligen! Andys kusin Tim o hans fru Mindy o bar McKenzy och Keegan och Andys mammas kusin Kathryn kom även över och firade med pizza och tårta. Andy fick dock egen desert från John, grekisk yoghurt, honung och valnötter :) På söndagen efter att mässan var slut åkte vi upp och hälsade på Andys andra kusin Ashley som bor i Chicago med sin man Brian och deras 4 månader gamla son Harrison. En supermysig kväll tillsammans hade vi!

Våra kompisar Kristina och Fredrik från Sverige är i USA på sin smekmånad, först ett par veckor på västkusten och sedan en vecka i NYC. Jag och Andy tog flyget direkt från Chicago och checkade in en natt på Hotel Empire och spenderade ett dygn tillsammans med dem. På kvällen åkte vi ner till Chelsea market och strosade, det blev en underbar middag tillsammans och vi fick höra allt och se fina bilder från deras bröllop i November som vi tyvärr missade. Dagen efter åt vi frukost på ett franskt cafe följt av besök på MoMA, Museum of Modern Art. Ingen av oss hade varit där tidigare och med -15 utomhus kändes en inomhusaktivitet passande. Jag hade inte direkt några förväntningar men det var verkligen en upplevelse. All konst förstår jag mig nog inte riktigt på, men vissa saker var helt fantastiska. Och så är det ju alltid kul att se Monet, van Gough och Picasso. Vid tre hade vi bokat ett bord på ABC Kitchen och avnjöt en supergod 3-rätters innan jag och Andy tog oss ner till Penn Station och hoppade på tågen hem igen...

Hur kunde Januari gå så fort, nu förstår jag! :)